Apple’s eerste slimme bril komt naar verwachting pas eind 2027 op de markt, meldt Bloomberg-journalist Mark Gurman. Oorspronkelijk stond de lancering gepland voor begin 2027, maar door vertragingen in de ontwikkeling is die datum opgeschoven.
Volgens Gurman krijgt de bril ovale camera’s, meerdere montuuropties en opvallende kleuren. Apple experimenteert met diverse vormen: een groot rechthoekig montuur, een slanker model dat lijkt op Tim Cooks eigen bril, en zowel grote als compacte ronde of ovale varianten. De kleuren zouden zwart, blauw en lichtbruin zijn.
Deze eerste Apple Glasses worden geen volwaardige AR-headset. Er zit bij lancering nog geen AR-scherm in de lenzen – dat kan nog jaren duren, aldus Gurman. In plaats daarvan krijgt de bril camera’s voor foto’s en video, microfoons, en speakers voor muziek, gesprekken en Siri-meldingen. Ook is er turn-by-turn navigatie voor wandelroutes.
Apple ziet de bril als een platform dat op termijn kan uitgroeien tot een apparaat voor gezondheid en zichtverbetering. Die functies zijn echter nog ver weg en komen vermoedelijk niet in de eerste generatie, zeggen bronnen.
Volgens Gurman beschouwt Tim Cook de slimme bril als een prioriteit voordat hij de leiding overdraagt aan John Ternus, gepland voor 1 september. Dat geeft het project extra gewicht: Apple lijkt te mikken op een nieuwe wearabele categorie die uiteindelijk naast de iPhone, Apple Watch en AirPods komt te staan.
Voorlopige informatie wijst op een prijs tussen de 200 en 500 dollar in de VS. Als Apple die bandbreedte aanhoudt, wordt het apparaat een mainstream accessoire met camera’s, audio en Siri – geen dure AR-headset.