Ifølge NOTUS og CNBC diskuterer Trump-administrasjonen muligheten for at staten tar en eierandel i OpenAI. Høytstående amerikanske embetsmenn skal ha ført samtaler med AI-selskaper om statlig eierskap, og samtalene med OpenAI-sjef Sam Altman skal ha startet allerede i 2025.
CNBC melder at ideen kan ha kommet fra Altman selv. Forslaget innebærer at OpenAI frivillig tilbyr en del av aksjene sine til den amerikanske regjeringen. Dette vil bringe selskapet nærmere konseptet om et offentlig velstandsfond, et konsept OpenAI tidligere har beskrevet som en måte å gi innbyggerne en andel av den økonomiske veksten som kunstig intelligens driver frem.
Vilkårene for en eventuell avtale er ennå ikke fastsatt. Det er fortsatt uklart hvor stor andel regjeringen eventuelt vil få, om det dreier seg om en direkte kontantinvestering, bytte mot infrastrukturstøtte, eller en annen form for deltakelse. Det finnes allerede en presedens: Tidligere fikk den amerikanske regjeringen rundt ti prosent av Intel etter å ha investert nesten ni milliarder dollar, så statlig interesse i strategiske teknologiselskaper er ikke lenger uvanlig.
Samtalene finner sted i en periode med skjerpet tilsyn med AI-utviklere. Ifølge CNBC møtte Altman nylig politiske beslutningstakere i Washington for å diskutere regulering av kunstig intelligens. Denne uken undertegnet Trump-administrasjonen en presidentordre som pålegger statlig tilsyn med AI-modeller før de kan lanseres offentlig.
OpenAI skal ha uttrykt vilje til å følge de nye kravene og la reguleringsmyndighetene få tilgang til de nyeste modellene før de blir offentlig tilgjengelige. Dersom forhandlingene om en statlig eierandel fortsetter, kan dette bli et av de mest markante eksemplene på samarbeid mellom amerikanske myndigheter og den private AI-sektoren – spesielt i en bransje som Washington i økende grad betrakter som et spørsmål om nasjonal konkurransekraft og sikkerhet.