GeForce RTX 3060: ismaskin-modden kutter GPU-varmen kraftig

RTX 3060 med ismaskinkjøling faller til 22°C i spill
© A. Krivonosov

YouTuberen TrashBench gjennomførte et uvanlig eksperiment og gjorde en vanlig bordismaskin om til et kjølesystem for et GeForce RTX 3060. Etter modifiseringen falt GPU-temperaturen i Cyberpunk 2077 fra omtrent 60°C til 22–23°C, mens det varmeste punktet gikk ned fra 75°C til 34°C.

For prosjektet demonterte han grafikkortet helt, fjernet standardkjøleren og koblet grafikkbrikken til en hjemmelaget væskekjølingssløyfe. Inne i ismaskinen monterte han en nedsenkbar pumpe som sirkulerte vann mellom reservoaret og vannblokken på GPU-en.

De første testene viste at RTX 3060 steg til 44°C når ismaskinen ikke jobbet aktivt. Etter at kjølingen ble slått på, sank temperaturen med mer enn 10 grader, men snart dukket et annet problem opp: kompressoren i ismaskinen jobbet i sykluser og klarte ikke å kjøle vannet kontinuerlig. Modderen byttet derfor ut den originale termostaten med en annen, slik at kompressoren kunne gå uten avbrudd.

Deretter bygde TrashBench om utformingen av fordamperrørene for å hjelpe systemet med å trekke varme mer effektivt bort fra grafikkortet. Etter denne endringen ble resultatet tydelig bedre: i de siste testene holdt RTX 3060 seg stabilt rundt 22°C under spilling av Cyberpunk 2077, og hotspot-temperaturen falt med mer enn 50%.

Under eksperimentene oppsto det vannlekkasjer, som forfatteren måtte tette manuelt. Til slutt ble prosjektet spektakulært, men åpenbart ikke spesielt trygt: elektriske komponenter og sirkulerende vann havnet tett på hverandre. Likevel viser eksperimentet hvor mye termisk spillerom selv et relativt gammelt GeForce RTX 3060 kan få med en virkelig uvanlig kjøleløsning.