Apple och minnespriser: Mac och iPad kan bli dyrare först

Apple kan höja priserna på Mac och iPad när minneschip blir dyrare
© T. Feodor

Den kraftiga prisökningen på RAM- och flashminneschip pressar elektronikmarknaden allt tydligare. Vissa smartphonetillverkare har redan höjt priserna på sina enheter, medan Apple och Samsung hittills har försökt dämpa smällen med egna resurser. Men det verkar som att de gamla prislapparna inte går att hålla för alltid.

Enligt The Wall Street Journal, som hänvisar till en exklusiv intervju med Apples vd Tim Cook, överväger företaget prishöjningar på en del av sina produkter. Cook sade däremot inte när nya priser kan börja gälla eller vilka enheter som påverkas först.

Enligt tidningen kan köpare av Mac-datorer och iPad-surfplattor märka höjningen före andra. Just dessa kategorier väntas hamna i den första vågen av prisöversyner.

Rapporten säger också att den kommande iPhone 18 Pro sannolikt blir dyrare än dagens iPhone 17 Pro. Orsaken är densamma: fortsatt stigande priser på minne och andra viktiga komponenter som gör moderna enheter dyrare att tillverka.

Med brist och högre chippriser blir det allt svårare för tillverkare att hålla kvar välbekanta priser. Om komponentkostnaderna fortsätter upp kan Apple, precis som andra företag i branschen, föra över en del av merkostnaden till köparna.