SK Hynix och Samsung: AI-minne ritar om Koreas börstopplista

SK Hynix går om Samsung i Sydkorea efter börsvärde
© E. Vartanyan

SK Hynix har blivit Sydkoreas högst värderade börsbolag och gått om Samsung Electronics i marknadsvärde. För minnestillverkaren är det en nästan filmisk vändning: i början av 2000-talet kämpade bolaget, då känt som Hynix Semiconductor, med tunga skulder och var 2002 nära att säljas till amerikanska Micron.

Den viktigaste tillväxtmotorn har varit efterfrågan på HBM-minne, som moderna AI-system knappast klarar sig utan. I spåren av boomen för artificiell intelligens har SK Hynix-aktien stigit med mer än 340 % sedan årsskiftet, samtidigt som bolaget har stärkt sin position bland de ledande leverantörerna av höghastighetsminne. De största konkurrenterna på marknaden är fortfarande Samsung och Micron.

Efter ännu en kursuppgång på 5,6 % nådde SK Hynix marknadsvärde cirka 1,35 biljoner dollar och passerade Samsung Electronics med liten marginal. För den koreanska marknaden är det en tydlig milstolpe: Samsung hade haft förstaplatsen bland landets företag sedan 2000. Men den statusen kan snabbt ändras, eftersom marknadsvärdet rör sig direkt med aktiekurserna.

Samsung påpekade i sin tur att en fullständig beräkning av marknadsvärdet även bör omfatta bolagets preferensaktier. Med dem inräknade låg Samsungs kapitalisering vid börsstängning på omkring 1,47 biljoner dollar, vilket formellt fortfarande var högre än SK Hynix.

Ändå visar själva det faktum att SK Hynix har kommit så nära Samsung och enligt en beräkning gått om bolaget hur kraftigt marknaden omvärderar minnestillverkare när AI-infrastrukturen byggs ut. Ett bolag som för två decennier sedan kunde ha sålts till en konkurrent är nu en av de stora vinnarna i en ny teknikcykel.